Università degli Studi di Torino

Centro Linguistico di Ateneo
CLA-UniTO

 

 

Università degli Studi di Torino - Centro Linguistico di Ateneo (CLA-UniTO)

Torino, 29 – 31 maggio 2014

XX SEMINARIO NAZIONALE AICLU 2014

“INNOVAZIONI TECNOLOGICHE, METODOLOGICHE E CREATIVITÀ NELL’INSEGNAMENTO DELLE LINGUE STRANIERE E NELLA FORMAZIONE DEGLI INSEGNANTI”

scarica locandina

 I RELATORI DELLE SESSIONI PLENARIE

  • Phil BALL works for the Federation of Basque Schools, based in San Sebastián in Spain. He is a CLIL materials writer and teacher-trainer and has been closely involved with the award-winning Basque project, ‘Eleanitz’. He has been involved in several European-based CLIL projects, and has written a wide variety of CLIL-based textbooks for the Basque and Spanish social science and English Language programmes. He is working on a new book about CLIL, called ‘Putting CLIL into Practice’ ( Oxford University Press 2014).

  • Paolo BALBONI L’idea di ‘educazione linguistica’ di Balboni è molto ampia e su ciascun aspetto ha pubblicato monografie e saggi; essa include la politica linguistica europea e italiana, l’insegnamento della lingua materna e di quelle seconde, straniere e classiche, la comunicazione interculturale come elemento necessario di un approccio comunicativo autentico, l’educazione letteraria per quanto concerne lo sviluppo dell’abilità di lettura e scrittura di testi letterari. Questi interessi si sono espressi nella ricerca epistemologica (da dieci anni il fulcro del suo lavoro) e bibliografica (cura il repertorio bibliografico dell’educazione linguistica in Italia che registra le pubblicazioni dal 1960) oltre che nei saggi e volumi metodologici; alla ricerca si affianca la dimensione organizzativa, con le direzioni della Società Italiana di Didattica delle Lingue e Linguistica Educativa (www.dille.it), del Centro di Ricerca sulla Didattica delle Lingue di Ca’ Foscari (www.unive.it/crdl), del CLA della stessa università, dove è anche responsabile della formazione linguistica e ha prodotto il primo videocorso gratuito per gli studenti, Migliorare l’Efficienza nell’Apprendimento Linguistico (www.unive.it/meal). L’attività scientifica editoriale si concretizza nella direzione delle collane glottodidattiche di Utet, Guerra, Edizioni Ca’ Foscari, e delle due riviste Rassegna Italiana di Linguistica Applicata e Educazione Linguistica-Language Education.

  • Michael KELLY is Professor of French and Head of Modern Languages at the University of Southampton. He is a specialist in modern French culture and society, and plays an important role in developing public policy on languages, multilingualism and intercultural understanding, in the UK and internationally. He is editor of the journals Synergies Royaume-Uni et Irlande and European Journal of Language Policy. He directs a government funded programme to promote the learning of languages in the UK: Routes into languages, and is Secretary of the European Language Council. His most recent book is: Interpreting the Peace: Peace Operations, Conflict and Language in Bosnia-Herzegovina, Palgrave Macmillan, 2013, with Catherine Baker.

  • Gillian MANSFIELD is Associate Professor of English Linguistics at the University of Parma. Her present research interests are wordplay in media texts, cultural identity in global advertising and the popularizing features of texts in museum websites, and also lifelong language learning skills. Her most recent publications include: “Laughter in the lecture theatre – a serious matter. Studying verbal humour in the British TV sitcom” (2012), “Make up or Made up? Intra and interlinguistic messages in the globalised world of cosmetic advertising" (2013), "Mind the Gap between form and function. Teaching pragmatics with the British sitcom in the foreign language classroom" (2013) and “Hands On. Developing Language Awareness Through Corpus Investigation" (2014).
    She is currently president of CercleS (European Confederation of Language Centres in Higher Edu-cation) and Editor-in-Chief with David Little of the CercleS academic journal Language Learning in Higher Education.